Pr. 1. januar 2021 skal Thisted Kommune opkræve et gebyr hos virksomheder, der anmelder flytning af jord, som både er erhvervsaffald, og som er omfattet af jordflytningsbekendtgørelsen.
Jorden anses for at være erhvervsaffald, når det er en virksomhed, der anmelder jordflytningen. Således er det udelukkende virksomheder og ikke private borgere, der skal betale gebyr for flytning af jord.
Jorden er ifølge affaldsbekendtgørelsen affald, når man planlægger at skille sig af med den eller er forpligtiget til at skille sig af med den.
Jordflytningsbekendtgørelsen omfatter:
- flytning af jord, der er forurenet,
- flytning af jord fra et kortlagt område eller fra et område der er klassificeret,
- flytning af jord fra et areal, som anvendes til offentlig vej og
- flytning af jord bort fra et godkendt modtageranlæg for jord
Gebyret beregnes efter forbrugt tid
Gebyret skal beregnes efter tidsforbrug, så størrelsen af gebyret afspejler, hvor lang tid Thisted Kommune har brugt på at behandle den enkelte jordflytning. Det betyder, at gebyrets størrelse kan være højere for behandlingen af særligt komplekse sager, som er meget tidskrævende.
Der kan kun opkræves gebyr for forbrugt tid til den del af sagsbehandlingen, som sker ifølge affaldsaktørbekendtgørelsen. Der kræves ikke gebyr for kommunens almindelige forvaltningsretlige vejledningspligt.
Følgende arbejde pålægges gebyr:
- Forhåndsdialog om den konkrete jordflytning.
- Screening af anmeldelse af jordflytning og anmodning om supplerende materiale.
- Besvarelse af spørgsmål pr. telefon, mail og ved personligt fremmøde om den konkrete
jordflytning.
- Løbende korrespondance med anmelder, rådgiver m.fl.
- Gennemgang af anmeldelse og sagsbehandling.
- Gennemgang af analyseresultater.
- Tidsregistrering i forbindelse med sagens behandling og afslutning samt fakturering.
- Journalisering af sagen.
Ifølge affaldsaktørbekendtgørelsens § 18 stk. 5 kan gebyrstørrelsen inddeles i faste gebyrtrin. Thisted Kommune fastsætter følgende gebyrtrin for jordflytninger:
Takstmodel for anmeldelser af jordflytninger omfattet af gebyr |
Tidsforbrug |
Jord fra områder, der er klassificerede og offentlig vejarealer vedlagt alle nødvendige oplysninger inkl. analyseresultater og kortbilag. |
30 minutter |
Jord til kartering hos godkendt modtager. |
30 minutter |
Jord fra forurenede grunde vedlagt analyser eller jordhåndteringsplan inkl. kortbilag. |
2,5 timer |
Rykker for yderligere oplysninger |
30 minutter |
Rykker for lukning af sager efter jordflytning |
30 minutter |
Samlet anmeldelse af jordflytninger fra godkendte modtageanlæg/ledningsarbejder - medgået tid. |
Timesats |
Sagsbehandling i specielle sager - medgået tid. |
Timesats |
Beregning af timepris
Gebyret skal afspejle de faktiske omkostninger til sagsbehandlingen, herunder tidsforbruget i den enkelte sag. Gebyret opkræves på baggrund af tidsregistrering efter forbrugt tid. Gebyrets størrelse fremgår af gebyrbladet, som kan ses på kommunens hjemmeside. Timeprisen er fastlagt ud fra en beregning af kommunens omkostninger, der vedrører sagsbehandlingen ved jordflytninger. Der er i beregningen alene medregnet de direkte, indirekte eller komplementære udgifter til sagsbehandlingen.
Timeprisen reguleres hvert år pr. 1. januar på baggrund af tidligere års samlede omkostninger til sagsbehandlingen af jordflytninger, idet indtægterne ved gebyret på jordflytninger ikke må overstige de faktiske udgifter til sagsbehandlingen.
Følgende udgifter indgår i beregning af timeprisen:
- Personaleomkostninger
- Personalerelaterede udgifter
- Administrationsomkostninger
- Centrale omkostninger
- Ejendomsomkostninger
- Afskrivninger / øvrige Kapitalomkostninger.
A-F i alt: Effektiv timesats (49,9 %)
Opkrævning af gebyr
Gebyret opkræves ved anvisning af jordflytningen. I særlige tilfælde kan gebyret opkræves i to rater, hvis særlige omstændigheder taler for det. Det kan f.eks. være hvis Thisted Kommune bliver opmærksom på forhold, der kræver yderligere sagsbehandling efter afslutning af sagen.
Regningen for gebyret udstedes til anmelder. Gebyret forfalder, når kommunen anviser jordflytningen. Forfaldsdato og sidste rettidige betalingsdag er den 1. i måneden. Forfaldent gebyr kan ikke refunderes.
Gebyrerne er ikke omfattet af lov om merværdiafgift og ej heller af momsloven.
Klage over gebyr for jordflytning
En afgørelse truffet med hjemmel i affaldsaktørbekendtgørelsen § 15 kan ifølge § 36 kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed.
Ikrafttræden
Gebyrreglerne træder i kraft den 1. september 2022 og gælder for anmeldelser som er modtaget fra denne dato.